Bewoners en demiclowns van Woonzorgcentrum De Wyngaert naar de kermis

Op 14 juni 2019, over deze onderwerpen: Senioren

Op uitnodiging van het Kermiscomité trokken de bewoners van Woonzorgcentrum De Wyngaert vrijdag naar de kermis. Piet De Bruyn (N-VA, schepen voor senioren) was er ook bij en kon er kennismaken met Famke en Lieve, de twee demiclowns. Demiclowns werken met mensen met dementie en zijn volgens directeur An Meeuwes een echte meerwaarde voor het woonzorgcentrum en dit niet enkel voor de bewoners met dementie, maar ook voor hun familieleden.

Famke en Lieve, de twee demiclowns legden zelf graag uit wat ze doen: “In tegenstelling tot de cliniclowns is het niet de bedoeling de mensen te entertainen of de clown uit te hangen. Veel mensen met dementie zijn verbaal niet zo sterk. Zowel verbaal als non verbaal gedrag gaan we kopiëren zodat de persoon met dementie zich begrepen voelt. Als zij iets doen dat een buitenstaander eigenaardig vindt, dan doen wij mee alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. We proberen de allerkleinste emotie op te pikken door continu oogcontact en zachte aanrakingen. Door deze bijzondere en doelgerichte manier van werken merken we dat bij iedere persoon met dementie contact mogelijk is en dat ze er ook merkbaar van genieten.”

Piet De Bruyn: “We willen als gemeente werken aan een inclusieve samenleving waarbij we alle inwoners actief betrekken bij het bruisende gemeenschapsleven in Rotselaar. Door het inrichten van stembureaus in de woonzorgcentra, door het ondersteunen van een seniorenweek maar ook door hen uit te nodigen naar de kermis, zetten we dit om in praktijk.”

Later op de avond verkocht de lokale N-VA-afdeling ijsjes voor het goede doel. De opbrengst van 400€ ging integraal naar de werking van de demiclowns van woonzorgcentrum De Wyngaert.