U bent hier
Mobiliteitsplan voor de toekomst
Het opstellen van een nieuw mobiliteitsplan met een lange termijn visie stond bij onze prioriteiten. We namen externe experten onder de arm en organiseerden participatiemomenten, online en in alle deelgemeenten, met inwoners. Er werden heel wat waardevolle suggesties gedaan!
Het mobiliteitsplan dat vandaag klaar ligt maakt een duidelijk onderscheid tussen doorgaand verkeer en regionaal of lokaal verkeer. Niet alleen werden de soort wegen in kaart gebracht, er werd ook nagedacht hoe we voor een vlottere doorstroming kunnen zorgen (slimme verkeerslichten, weinig obstakels) op grotere wegen, hoe we de verblijfsgebieden kunnen afbakenen (versmallingen, obstakels, snelheidsremmers of een knip) en de regels kunnen doen naleven (trajectcontroles, snelheidsborden, flitspalen). Met dit mobiliteitsplan willen we sluipverkeer een halt toe roepen zodat fietsers en voetgangers zich veilig kunnen verplaatsen in onze gemeente.
We zetten sterk in voor onze fietsers met de verdere afwerking van de fietssnelweg F25 en de aanpassing van fietspaden naar de huidige norm (verbreding, éénrichting). Ook onze fietsstraten en oversteekplaatsen worden geoptimaliseerd (snelhiedsinformatieborden, versmallingen en/of markeringen). We maken ons klaar voor de toekomst zodat elke type fiets, met elk zijn snelheid en/of grootte, zich op een veilige manier kan verplaatsen. Meer mensen op de fiets betekent ook dat we, op vraag van de inwoners, investeren in kwalitiatieve fietsstallingen aan het station, grotere bushaltes en in de dorpscentra.
We hebben ook extra aandacht voor de veiligheid van onze kinderen. In de buurt van scholen en hobbylocaties worden aanrijroutes in kaart gebracht en geselecteerd met aandacht voor parkeergelegenheid en oversteekplaatsen. Een eerste stap zetten we al met het Charter Werftransport dat op 25 mei 2021 werd goedgekeurd op de gemeenteraad. Zo vermijden we zwaar verkeer in de schoolomgeving wanneer kinderen hun schooldag starten en eindigen.
Ook het openbaar vervoer is een belangrijke partner. Zo hebben we de hernieuwing van het station en zijn omgeving, frequentere busverbindingen tussen de rotonde en Leuven of Aarschot en de bijkomende Damiaanshuttle tussen Ninde en Haacht over Wakkerzeel.
In de toekomst zal het gecombineerd gebruik van verschillende vervoersmiddelen steeds belangrijk worden en dus worden een aantal mobipunten uitgewerkt. Op deze plaatsen zullen deelauto’s en -fietsen beschikbaar zijn. Vandaag hebben we de eerste deelfietsen aan het station.
In Rotselaar hebben we een rijkdom aan trage wegen en veldwegen en dat willen we zo houden. Belangrijk is deze te onderhouden maar niet te verharden. Op die manier kunnen wandelaars blijven genieten van het landelijke karakter van onze gemeente zonder al te veel in conflict te komen met fietsers.