Verkoop postkaartjes ten voordele van de Zelfmoordlijn

Op 27 november 2019, over deze onderwerpen: Activiteiten & Afdelingswerking

Per dag overlijden 3 Vlamingen door zelfdoding, 28 mensen ondernemen een poging. Hoge cijfers die we niet kunnen aanvaarden. Het Centrum ter Preventie van Zelfdoding (CPZ) wil zelfdoding voorkomen, door de Zelfmoordlijn en door het sensibiliseren en geven van vorming ivm het herkennen van signalen dat iemand aan zelfdoding denkt en hoe hierop preventief te reageren.

In september, op Wereld Suïcide Preventie Dag, werd een eerste vorming gegeven aan enkele inwoners van Rotselaar dankzij de samenwerking met de Gezondheidsraad. Een eerste initiatief naar aanleiding van de selectie als Warme Gemeente.

De Zelfmoordlijn 1813 werkt met vrijwilligers die 24/24 gesprekken voeren met mensen die aan zelfdoding denken en hun omgeving. Ze doen dit anoniem via de telefoon, e-mail en chat. Jaarlijks beantwoorden zij ruim 15.000 gesprekken, jammer genoeg worden er ook gesprekken gemist. Meer middelen kunnen het CPZ helpen meer beantwoorders op te leiden en dus meer gesprekken te voeren.

Ter gelegenheid van hun veertigste verjaardag vroeg het CPZ aan een aantal bekende tekenaars en cartoonisten om een postkaart te ontwerpen die als ondersteuning kan dienen voor mensen die het moeilijk hebben. Het resultaat is een fijne verzameling postkaartjes met ontwerpen van Niet Nu Laura, Eva Mouton, Lectrr, Zaza, Phaedra Derhore en Floor Denil. Een set van 6 kaartjes kost 10 euro en de opbrengst gaat integraal naar het uitbreiden van de werking.

N-VA Rotselaar wil haar inwoners sensibiliseren en hen uitnodigen om dat gesprek over zelfdoding aan te gaan. Hoe moeilijk dat ook is. De postkaartjes zullen verkocht worden op verschillende plaatsen in de gemeente. Meer info vind je op hun facebookpagina https://www.facebook.com/nva.rotselaar.3/. De postkaartjes kunnen ook online aangekocht worden via https://www.preventiezelfdoding.be/postkaartjes/.

Samen kunnen we zelfdoding voorkomen!

Heeft u vragen over zelfdoding, dan kan u terecht op het telefoonnummer 1813 of op www.zelfmoord1813.be.