Rotselaar ondertekent charter Gezonde Gemeente

Op 21 oktober 2019, over deze onderwerpen: Welzijn

Zaterdag 19 oktober 2019 ondertekende schepen van Gezondheid Piet De Bruyn (N-VA), tijdens de Dag van de Inwoner, het charter ‘Gezonde Gemeente’. Hiermee bevestigt het lokale bestuur van Rotselaar haar engagement om alle inwoners te stimuleren om gezond te leven in een gezonde omgeving.

Met het beleidsplan 2020 – 2025 zal de komende jaren gewerkt worden aan:

- een doeltreffende en toegankelijke gezondheidspromotie en ziektepreventie,

- het inzetten op gezonde publieke ruimte,

- toegankelijke zorg- en welzijnsvoorzieningen,

- gezonde wijken en woningen,

- een gezond klimaat,

- en veiligheid.

Recent werd Rotselaar geselecteerd als Warme Gemeente en ondertekende de gemeente het charter Generatie Rookvrij. Zo keurde eerder dit jaar de gemeenteraad een verbod op roken aan de zwemzone van het recreatiedomein de Plas unaniem goed. Ook startte reeds samen met de Gezondheidsraad een project rond Geestelijke Gezondheidszorg en werd een lezing gegeven van het Centrum ter Preventie van Zelfdoding.

Piet De Bruyn reageert enthousiast: “Het doet me plezier dat, op minder dan een jaar, we al heel wat projecten konden opstarten samen met verschillende adviesraden én inwoners. De laatste hand wordt gelegd aan het beleidsplan zodat we de komende jaren met alle interne diensten en externe partners iedere inwoner, bezoeker en werknemer maximale kansen bieden op een goede gezondheid en levenskwaliteit. Een gezonde woon-, speel-, werk- en zorgomgeving dus voor iedereen, met de meest kwetsbaren in het bijzonder.”