Stappenplan voor handhaving

Op 7 december 2021, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Veiligheid
Frans Vansteenbeeck op de fiets

Met ons mobiliteitsplan voor de toekomst, dat we uitleggen in een ander artikel, hebben we een nieuwe stap gezet. Het continue proces van informeren, sensibiliseren en handhaven blijft echter belangrijk.

Onze fractievoorzitter Frans Vansteenbeeck herhaalt steeds opnieuw, tijdens de politieraad, het belang van handhaving om het mobiliteitsbeleid te doen slagen. Verkeersborden en wegmarkeringen mogen nog zo duidelijk mogelijk zijn, veel te vaak worden ze door hardleerse bestuurders genegeerd.

Het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers is een prioriteit volgens het zonale veiligheidsplan van onze politiezone BRT (Begijnendijk, Rotselaar, Tremelo). Om gerichte controles te kunnen uitvoeren wordt het juiste materiaal aangekocht, worden extra mensen aangeworven en wordt ingezet op samenwerking met andere politiezones. De prioriteiten zijn snelheidsbeperkingen, parkeerverbod en vrachtverkeer.

Om de snelheidsbeperkingen af te dwingen vragen we aan de politie om op regelmatige basis onaangekondigde controles uit te voeren. Zo zullen ze, bijvoorbeerd voor erftoegangswegen, eerst met een anonieme snelheidsmeter controleren, nadien met een snelheidsmeter met smiley en bemande controles en als het probleem aanhoudt vragen we traject- of gerichte controles. Op regionale en interlokale wegen is trajectcontrole een prioriteit voor zones van 50km/u. We willen daarom het aantal trajectcontroles en flitscamera’s uitbreiden.

Wij zijn niet direct voorstander van een repressief beleid, integendeel. Maar als de veiligheid en/of de levenskwaliteit van bepaalde straten of wijken in het gedrang komt, vinden we een correcte handhaving zeker op zijn plaats. Maar eerst willen we de fase van sensibiliseren een kans geven.