Een gezond financieel beleid voor Rotselaar

Op 11 december 2019, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Om ons meerjarenplan voor Rotselaar maximaal te laten renderen, namen we de gemeentelijke financiën en de
daaraan gekoppelde mogelijkheden onder de loep. "Zo kunnen we onze middelen op de meest efficiënte manier
inzetten voor een beter Rotselaar.", aldus gemeenteraadslid Suzy Michiels.

Binnen een gemeente onderscheiden we drie entiteiten: de gemeente zelf, het OCMW of de sociale dienst en het Autonoom Gemeentebedrijf (AGB). Het AGB is een soort dochterbedrijf van de gemeente. Door zijn vennootschapsvorm versoepelt het de werking naar de publieke sector toe. Het AGB zorgt voor de exploitatie en het beheer van bepaalde gemeentelijke infrastructuur, de exploitatie van het randgebeuren van festivals en de uitvoering van het vrijetijdsbeleid. Zo zal de verkoop van een inkomticket voor de Plas onder het AGB vallen. Rioleringswerken bijvoorbeeld vallen dan weer onder de gemeente.

Schuldenlast afbouwen

De algemene gezondheidstoestand van onze gemeente hangt af van die drie beheersvormen en de optimalisatie van de geldstromen tussen die structuren. Wanneer verschillende geldstromen niet geoptimaliseerd worden, dringen nadelige gevolgen zich op, zoals het betalen van extra btw en vennootschapsbelasting. Voor N-VA Rotselaar is het een must om die nadelige gevolgen te vermijden. Enkel zo kunnen we de middelen maximaal inzetten voor onze gemeente. Door de hoge schuldenlast van de gemeente zijn de geldmiddelen eerder beperkt. Tijdens de vorige bestuursperiode heeft het toenmalig bestuur de trend ingezet om de schuldenlast af te bouwen. Een trend die wij altijd hebben onderschreven en ook zullen verderzetten.

Heldere, correcte budgettering

Om het beleidsplan maximale financiële garanties te bieden, stelde N-VA Rotselaar voorop om een meerjarenbegroting op te maken die vanaf nul begint. In het verleden werd telkens verder gebouwd op de voorgaande begrotingen. Bijgevolg werd de begroting systematisch aangevuld en zagen we een overschatting op bepaalde beleidsdomeinen. Een heldere, correcte budgettering laat ons nu toe om middelen en ongebruikte reserves in te zetten op domeinen die ze beter kunnen aanwenden.

Het effect daarvan zal u ook terugvinden in het ambitieuze beleidsplan, waar concrete acties en investeringen hand in hand gaan met een gezond financieel beleid.