Ecologisch bermbeheer en nieuwe bijenhotels

Op 24 februari 2020, over deze onderwerpen: Natuur en klimaat
Bijenhotel in Rotselaar

Het beschermen en versterken van de biodiversiteit is een speerpunt in het gemeentebeleid. Dit gebeurt onder andere door specifieke planten of habitats extra te beschermen. We kennen in Rotselaar nog wat plaatsen met prachtige inheemse orchideeën en andere zeldzame planten. Knautia of beemdkroon is nog zo een zeldzaam plantje. Tal van insecten gebruiken de nectar voor hun energievoorziening en het eiwitrijke stuifmeel voor de productie van eitjes. Er is zelfs één soort bij, de knautiabij, die haar larven uitsluitend met stuifmeelkorrels van deze plant voedt. Slecht nieuws dus voor deze bij als je weet dat knautia slechts op een handvol plaatsen, vooral in zuidoost Brabant, groeit.

Omdat wij de knautiabij en alle andere bijen koesteren, werden de vorige maanden in Rotselaar maar liefst 8 grote bijenhotels geplaatst. Verder zorgen we ervoor dat voorjaarsbloeiers alle kansen krijgen in onze bermen. Hierdoor versterken we de aantrekkingskracht voor bijen en andere bestuivers. Zo werken we in Rotselaar elke dag opnieuw aan biodiversiteit.

Trek er dus deze lente op uit en zoek de 8 locaties. Deze foto geeft alvast een eerste tip. Je zult versteld staan van de kleurenpracht in de bermen en de bedrijvigheid rondom de bijenhotels. Een pedagogische meerwaarde voor scholen en verenigingen.