Actie: Verkeersveiligheid in Rotselaar moet beter

Op 26 september 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Verkiezingen 2018

Maar een kwart van de inwoners van Rotselaar vindt het veilig om kinderen met de fiets op pad te sturen in de gemeente. Als N-VA-afdeling begrijpen we de ongerustheid van de inwoners. We hameren zelf ook al jarenlang op meer verkeersveiligheid. Het huidige verkeersveiligheidsbeleid mist twee cruciale elementen: logische samenhang én handhaving.

Suzy Michiels (Plaats 2): “Iedereen is voor méér verkeersveiligheid. Toch blijft het in Rotselaar vaak ter plaatse trappelen wat dit betreft. Fietsstraten, fietssuggestiestroken en een fietsplan kunnen zinvol zijn, maar enkel als ze passen in een algemene visie op mobiliteit en verkeersveiligheid. En het is deze visie die ontbreekt.” Fietsers en voetgangers verdienen een veilige plaats in Rotselaar. Rekening houdend met de tendens van de voorbije jaren, moeten we beseffen dat er in de toekomst bovendien steeds méér fietsers en voetgangers zullen zijn én met een grotere diversiteit. Zo komen er aan een hoog tempo elektrische fietsen en snelle speed pedelecs bij. Deze evolutie vraagt meer dan ooit om een samenhangend verkeersveiligheidsbeleid met speciale aandacht voor voetgangers en fietsers.

Maar verkeersveiligheid is niet alleen zaak van aangepaste infrastructuur en een globale visie, het vraagt ook om duidelijke handhaving. Lijstduwer Frans Vansteenbeeck, tevens lid van de politieraad, is duidelijk: “Zonder controle op het respecteren van de verkeersregels, loopt het vroeg of laat verkeerd. Wat handhaving betreft, scoort Rotselaar helaas bijzonder slecht. Zowel het controleren op snelheid, op sluipverkeer als op het respecteren van de regels in de fietsstraten, is vrijwel onbestaande. Willen we van Rotselaar een veilige gemeente maken voor fietsers en voetgangers, dan moet er méér gecontroleerd worden.”