N-VA Rotselaar niet te spreken over verhoging belastingen en resem pestmaatregelen in budget 2013

Op 1 februari 2013, over deze onderwerpen: Goed bestuur

Woordbreuk eerste bestuursdaad van Open VLD en CD&V

N-VA Rotselaar waarschuwde eerder al voor de zelfgenoegzaamheid van de Rotselaarse bestuursploeg. De bespreking van het budget voor 2013 maakt duidelijk dat er hoegenaamd geen sprake is van enige verbetering. Integendeel.

De belangrijkste maatregelen in het budget voor 2013, moesten de raadsleden vernemen via de media. Nog voordat de raadsleden de nodige documenten hadden ontvangen, verkondigde de partij van de burgemeester in het lang en het breed wat de beslissingen waren. Een gemeente die haar raadsleden respecteert zorgt ervoor dat deze alle nodige documenten en stukken ontvangen hebben voordat ze daar zelf over communiceert. Wie beweert inspraak en betrokkenheid belangrijk te vinden, moet daar ook naar handelen. Blijkbaar is de gemeenteraad voor CD&V en VLD niet meer dan een vervelende formaliteit.

Maar ook inhoudelijk is het budget voor 2013 een pijnlijke zaak voor iedere inwoner van Rotselaar. Want ondanks alle verkiezingsbeloftes van Open VLD en CD&V gaan de belastingen flink naar omhoog. Meest in het oog springend is de aanzienlijke verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing. In haar verkiezingsprogramma verkondigde Open VLD nochtans luidkeels dat er ‘geen sprake kan zijn van enige belastingverhoging, zoals de aanvullende personenbelasting of de opcentiemen op de onroerende voorheffing’ en ook burgemeester Claes liet in de krant optekenen  dat hij er ‘zeker van was dat er de komende zes jaar geen belastingverhoging nodig zou zijn’. Dat er nauwelijks een maand na het aantreden van de nieuwe bestuursploeg een forse belastingverhoging wordt doorgevoerd, is dan ook niet meer of niet minder dan woordbreuk.

Pestmaatregelen voor inwoners

Het budget voor 2013 betekent niet alleen een aanzienlijke verhoging van de opcentiemen op de onroerende voorheffing, maar ook worden een resem pestmaatregelen genomen die de burger extra op kosten jagen. Het afleveren van officiële documenten (reispas, trouwboekje, …) wordt een pak duurder en heel wat taksen en heffingen gaan fors naar omhoog. Zo moet ieder gezin voortaan een vaste bijdrage van 55 euro voor het containerpark betalen, bovenop de hoge tarieven die er nu al gelden. Verder blinkt het budget uit in het afschaffen of verlagen van premies en subsidies. N-VA Rotselaar berekende dat de meerkost voor een modaal gezin in Rotselaar al gauw enkele honderden euro per jaar bedraagt. Wie grotere plannen heeft en bijvoorbeeld een zonneboiler installeert, zal al snel tot 1000 euro extra zelf moeten bijdragen!

N-VA Rotselaar heeft altijd opgeroepen de tering naar de nering te zetten.  De opmaak van het budget bevat een aantal maatregelen die in de goede richting gaan, maar de manier waarop de lasten die voortvloeien uit grote investeringen uit het verleden worden afgewenteld op de inwoners is onaanvaardbaar en  getuigt van minachting voor alle kiezers die met mooie beloften een rad voor ogen werden gedraaid.

Handelaars en ondernemers staan in de kou

Dat er uitgerekend met liberalen in de coalitie gestopt wordt met het ondersteunen van startende ondernemers, is onbegrijpelijk. Maar daar bovenop zien ondernemers ook de kosten voor een milieuvergunning fors stijgen en ontbreekt er ieder spoor van een ondernemingsvriendelijk beleid. Dit maakt meteen duidelijk wat de plaats van de liberale schepen in het college is: ergens onzichtbaar als toeschouwer op de achtergrond. De liberale kiezers zijn er aan voor de moeite! Wie zo flagrant woordbreuk pleegt, bewijst immers meteen dat vooral het binnenhalen van postjes het glijmiddel was waarmee men de coalitie in getrokken werd.

Meerderheid ook grote slokop in Autonoom Gemeentebedrijf

Net als vele andere gemeenten vertrouwt Rotselaar het uitoefenen van een aantal belangrijke taken toe aan een Autonoom Gemeentebedrijf (AGB). Om de democratische controle vanuit de gemeenteraad mogelijk te maken, moeten de verschillende fracties van de gemeenteraad ook vertegenwoordigd zijn in de Raad van Bestuur van het AGB. Tot vandaag waren de verschillende fracties in verhouding tot hun grootte in de gemeenteraad vertegenwoordigd in het AGB. Dat zou betekenen dat de oppositie 5 van de 12 zetels in de Raad van Bestuur zou innemen. Maar met zo een democratische en correcte zetelverdeling heeft deze coalitie het blijkbaar moeilijk. Zonder enige schroom breken ze met de goede gewoonte uit het verleden en vallen ze terug op het decretale minimum dat bepaalt dat elke fractie minstens één vertegenwoordiger in het AGB moet hebben. Van de 12 mandaten slokt de meerderheid er voortaan zelf maar liefst negen op (zes voor CD&V en drie voor Open VLD). N-VA, nochtans goed voor 21 % van de kiezers krijgt welgeteld één vertegenwoordiger! Hoe Open VLD en CD&V nog durven spreken over ‘echte inspraak en betrokkenheid’ is onbegrijpelijk!

Rotselaar, 31 januari 2013