Actie verkeersveiligheid vrijdag 31 augustus 11uur

Op 31 augustus 2012

PERSBERICHT N-VA ROTSELAAR

Rotselaar, 31 augustus 2012

Veilig terug naar school
Rotselaar heeft nood aan globaal verkeersveiligheidsplan

Maandag trekken opnieuw honderden kinderen met de fiets naar school. In Rotselaar kan dat helaas niet altijd even veilig. Op heel wat plaatsen ontbreken fietspaden, zijn ze in slechte staat of zijn er geen veilige oversteekplaatsen. Ook voor voetgangers is het vaak een hele klus om veilig op school te geraken. De N-VA pleit voor een globale en structurele aanpak van alle pijnpunten. Verder tijdverlies is onaanvaardbaar.

In april lanceerde N-VA-Rotselaar de website www.veiligverkeerrotselaar.be. Op deze website werden op recordtijd meer dan 40 pijnpunten gesignaleerd. Door het stemmen op een gesignaleerd pijnpunt, kon iedere bezoeker van de website aangeven welk punt hij het belangrijkst vond. Absoluut bovenaan, met meer dan 500 stemmen, staan de verkeersproblemen langs de Aarschotsesteenweg. Maar ook de andere grote verkeersassen in Rotselaar kennen heel wat concrete pijnpunten. Naast gebrekkige of ontbrekende fietspaden en veilige oversteekplaatsen, zijn onaangepaste snelheid en sluipverkeer de grote pijnpunten.

De N-VA beklemtoont de noodzaak om een globale visie rond mobiliteit en verkeersveiligheid uit te werken voor de hele gemeente. En dit in overleg met de buurgemeenten, het Vlaams Gewest én de betrokken buurtbewoners. Uitgangspunten daarbij moeten de bereikbaarheid en de leefbaarheid van de gemeente zijn. Waar 16.000 mensen samenwonen, zal er altijd veel verkeer zijn. Dit verkeer in goede banen leiden, is de uitdaging.

  • Veilig verkeer is de verantwoordelijkheid van iedereen. De gemeente moet zorgen voor coördinatie en overleg. Adviezen van de politieraad en de verkeersraad moeten ernstig genomen worden. Ook inspraak van buurtbewoners is essentieel.
  • Woonbuurten moeten maximaal beschermd worden tegen sluipverkeer en onaangepast rijgedrag. Waar mogelijk evolueren woonbuurten naar woonzones waar de snelheid beperkt is tot 30 km/u.
  • Op de verbindingswegen tussen de woonkernen van de gemeente moet de maximumsnelheid geharmoniseerd worden op 50km/u. Enkel op een beperkt aantal trajecten kan hiervan afgeweken worden.
  • De naleving van de maximum snelheid moet stelselmatig gecontroleerd worden. Elektronische snelheidsmeters zijn daarbij een goed hulpmiddel. Regelmatige aanwezigheid van politie op piekmomenten blijft echter noodzakelijk.
  • Schoolzones vragen om een gecoördineerd optreden waarbij ook de leerlingen en de ouders betrokken worden. Verkeerseducatie en duidelijke afspraken zijn van het allergrootste belang.

 

Met een symbolische actie waarbij 10m fietspad werd uitgerold langs de gevaarlijke Aarschotsesteenweg, plaatst N-VA verkeersveiligheid en mobiliteit bovenaan de politieke agenda.

 

Meer informatie:                               

http://deredactie.be  vrtnieuws  Rotselaar

Piet De Bruyn
Lijsttrekker – Senator

piet.debruyn [at] n-va.be
0486 84 14 02

Foto-album

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is